wtorek, 17 grudnia 2013

Plebiscyt książek

Plebiscyt najlepszych książek według uczniów
klasy VI Szkoły Podstawowej
"Bardzo wiele książek należy przeczytać po to, aby sobie uświadomić, jak mało się wie."

1.     J. K. Rowling „Harry Potter”
2.     I. Jurgielewiczowa „Ten obcy
3.     F. Burnett  „Tajemniczy ogród
4.     L. M. Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”
5.     K. Makuszyński „Szatan z VII klasy”
6.     J. Parandowski „Mitologia”
7.     J. Christa „Kajko i Kokosz”
8.     H. J. Chmielewski „Tytus, Romek i A’Tomek”
9.     C. S. Lewis „Lew, czarownica i stara szafa”
10.                       F. Molnar „Chłopcy z Placu Broni”
11.                       J. R. R. Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
12.                       M. Twain „Przygody Tomka Sawyera”
13.                       R. Kipling „Księga dżungli”
14.                       H. Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”
15.                       I. Jurgielewiczowa „Inna”
16.                       J. Brzechwa „Akademia Pana Kleksa”
17.                       C. Collodi „Pinokio”
18.                       D. Defoe „Przygody Robinsona Crusoe”
19.                       J. Korczakowska „Spotkanie nad morzem”
20.                       R. G. Sempe „Nowe przygody Mikołajka”
Plebiscyt najlepszych książek według uczniów
klasy I, II i III Gimnazjum

 "Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła."

1.     A. de Saint Exupery „Mały Książę”
2.     W. Szekspir „Romeo i Julia”
3.     Molier „Skąpiec”
4.     E. Hemingway „Stary człowiek i morze”
5.     Ch. Dickens „Opowieść wigilijna”
6.     H. Sienkiewicz „Quo vadis”
7.     A. Mickiewicz „Dziady cz.II”
8.     B. Prus „Katarynka”
9.     H. Sienkiewicz „Latarnik”
10.                       A. Sapkowski „Wiedźmin”
11.                       K. Siesicka „Zapałka na zakręcie”
12.                       H. Sienkiewicz „Krzyżacy”
13.                       M. Musierowicz „Ida sierpniowa”
14.                       K. Majgier „Trzynastka na karku”
15.                       S. Żeromski „Syzyfowe prace”
16.                       A. Kamiński „Kamienie na szaniec”
17.                       J. R.R. Tokien „Władca pierścienia”
18.                       E. E. Schmitt „Oskar i pani Róża”
19.                       A. Fiedler „Dywizjon 303”
20.                       B. Rosiek „Pamiętnik narkomanki”
21.                       S. Meyer „Zmierzch”
22.                       M. Musierowicz „Noelka”
23.                       S. Collins „Igrzyska śmierci”
24.                       S. Meyer „Intruz”
25.                       H. Sienkiewicz „Ogniem i mieczem”


WARTO CZYTAĆ:
"Książki są bramą, przez którą wychodzisz na ulicę, mówiła Patricia. Dzięki nim uczysz się, mądrzejesz, podróżujesz, marzysz, wyobrażasz sobie, przeżywasz losy innych, swoje życie mnożysz razy tysiąc. Ciekawe, czy ktoś da ci więcej za tak niewiele. Pomagają też odpędzić różne złe rzeczy – samotność, upiory i tym podobne … Czasem się zastanawiam, jak możecie znieść to wszystko wy, które nie czytacie."
                                                               Arturo Pérez-Reverte"Królowa Południa"
"Kto czyta książki, żyje podwójnie."
        Umberto Eco
"Książki sprawiają, że opisywane w nich historie i wyrażone opinie stają się twoimi i po skończonej lekturze nie jesteś już tym samym człowiekiem, jakim byłeś, kiedy ją zaczynałeś. Bardzo inteligentni ludzie napisali niektóre z tych stron; i jeśli potrafisz czytać z pokorą, cierpliwością i chęcią uczenia się, nigdy się nie zawiedziesz. Nawet to, czego się nie rozumie, utkwi ci w jakimś zakamarku głowy i czeka, żeby kiedyś w przyszłości nabrać sensu i zmienić się w rzeczy piękne i pożyteczne."
                                                                 Arturo Pérez-Reverte -  "Królowa Południa"
"Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa
z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów."
     Kartezjusz
"Książka jest niczym ogród, który można włożyć do kieszeni."
                      chińskie przysłowie

 "Kochajcie książki. One ułatwią Wam życie, po przyjacielsku pomogą zorientować się w pstrej i burzliwej gmatwaninie myśli, uczuć i zdarzeń. One nauczą Was szanować człowieka i samych siebie, one uskrzydlą rozum i serce uczuciem miłości dla świata, dla człowieka."                        Maksym Gorki

Mikołajki klasa II

Mikołajki nazwa dnia Świętego Mikołaja obchodzonego dnia 6 grudnia w Polsce, obchodzona na cześć świętego biskupa Mikołaja z Miry.
Obecność Świętego Mikołaja zapowiada nadejście świąt Bożego Narodzenia.
W dniu tym Święty Mikołaj przynosi dzieciom prezenty. Zazwyczaj są to drobne upominki, słodycze lub małe zabawki.
Zwyczaj obdarowywania się prezentami w Polsce można znaleźć w tekstach z XVIII wieku. Dzieci otrzymywały jabłka, złocone orzechy, pierniki lub drewniane krzyżyki.
Nazwa mikołajki pojawiła się w czasach PRL, na określenie miłej tradycji obdarowywania się 6 grudnia. Dziś nazwa ta określa zwyczaj (obecny m.in. w szkołach) wymieniania się drobnymi prezentami z wcześniejszym losowaniem „swojego mikołajka” czy „swojej mikołajki” (czyli osoby, którą się obdaruje).
Zwyczaje
W nocy z 5 grudnia na 6 grudnia podkłada się prezenty pod poduszkę, w buciku lub umieszcza się je w dużej skarpecie.
Istnieje wiele legend związanych z tym zwyczajem. Jedna z nich, zapewne o anglosaskim rodowodzie, mówi, że 6 grudnia wczesnym rankiem, kiedy jeszcze wszystkie dzieci śpią, Święty Mikołaj zagląda przez szybkę do domu. Gdy zobaczy wyczyszczone buty, zostawia upominek dla domowników. Jeżeli zaś nie zobaczy żadnych butów lub będą one brudne, zamiast prezentu zostawi tylko zgniłą pyrę.

                                     MIKOŁAJKI w klasie II GIMNAZJUM
Poprzedzone były losowaniem, zobaczmy kto kogo wylosował J

Wychowawczyni Edyta Pereślucha

































Manifestacja Związku Nauczycielstwa Polskiego

Nasi pracownicy też tam byli!
Dnia 23.11.2013 roku w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Akcja Protestacyjna Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Ponad 22 tysięcy pracowników oświaty protestowało w Warszawie pod hasłem Dość tego!
W okresie od 18 listopada do 23 listopada 2013 roku ogniwa ZNP wywieszały na budynkach szkół i placówek oświatowych flagi związkowe oraz hasła informujące opinię publiczną o przyczynach i celach protestu.
„Prezydium Zarządu Głównego ZNP żądało wycofania przez rząd nowelizacji ustawy o systemie oświaty dotyczącej stworzenia możliwości przekazywania szkół i placówek oświatowych do prowadzenia innym niż samorząd terytorialny osobom prawnym i fizycznym, w tym także związkom komunalnym, a również odstąpienia od rozwiązań godzących w status prawny zawodu nauczyciela zawarty w nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela”.

Manifestacja zakończyła się złożeniem petycji z postulatami ZNP w kancelarii premiera, którą odebrał wiceminister edukacji Maciej Jakubowski.
Ustalono, że dojdzie do spotkania kierownictwa ZNP z przedstawicielami MEN. Tematem spotkania miały być, krytykowane przez ZNP, propozycje zmian w prawie oświatowym – w ustawie o systemie oświaty i Karcie Nauczyciela.

Prezes ZNP podziękował wszystkim uczestnikom manifestacji – nauczycielom, pracownikom szkolnej administracji i obsługi, związkowcom, rodzicom, samorządowcom, osobom wspierającym i ochraniającym przemarsz. Wszystkim, którzy byli na manifestacji w obronie polskiej, dobrej szkoły!
 Po manifestacji ZNP!
27 listopada 2013 r. Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw:
- przyjęła postulaty Związku Nauczycielstwa Polskiego w sprawie wycofania z projektu ustawy zapisów dotyczących przekazywania szkół i placówek do prowadzenia związkom międzygminnym lub związkom powiatów, zatrudniania w szkołach podstawowych nauczycieli na zasadach określonych w Kodeksie pracy (osoby wspierające nauczycieli),
- a także przyjęła wniosek ZNP o doprecyzowanie zapisu dotyczącego zatrudniania w przedszkolach nauczycieli bez kwalifikacji (zgodnie z decyzją Podkomisji Minister Edukacji Narodowej do 2 grudnia br. ma przedstawić nowe brzmienie artykułu).

Prezes Ogniska ZNP Lutowiska
Edyta Pereślucha oraz Elżbieta Kosmecka























                                                                 






JESIENNE WIERSZOWANIE W SANOKU

Dnia 20 listopada 2013 roku w Zespole Szkół Gimnazjum w Lutowiskach odbył się szkolny etap konkursu recytatorskiego „Jesienne wierszowanie”.

Konkurs obejmował 2 grupy wiekowe:
Grupa  III – recytatorzy z klas IV – VI Szkoły Podstawowej.
Grupa IV – recytatorzy z klas I – III Gimnazjum.

            Prezentacja obejmowała jeden wiersz i fragment prozy, a łączny czas wykonania nie mógł przekroczyć 6 minut.
Tematyka oraz autorzy prezentowanych utworów dowolna.
Celem konkursu jest promowanie literatury dziecięcej, popularyzowanie literatury poprzez piękno słowa mówionego oraz rozbudzanie poczucia estetyki i przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Konkurs ma służyć rozwojowi kultury słowa mówionego dzieci i młodzieży oraz sprzyjać twórczej wymianie doświadczeń artystycznych.

Komisja konkursowa dokonała oceny według następujących kryteriów:
1. Dobór repertuaru, ze szczególnym uwzględnieniem własnych poszukiwań repertuarowych,
2. Interpretacja utworu,
3. Kultura słowa i mowy,
4. Ogólny wyraz artystyczny.
Przy doborze repertuaru komisja zwracała uwagę na samodzielność wyboru tekstu oraz wartości artystyczne wybieranych tekstów, a także zawarte w nich treści moralne – postawy, zachowania, stosunek do człowieka i przyrody.
Uwzględniała również dostosowanie ich do możliwości poznawczych i siły głosu recytatora. Wybrany fragment prozy powinien stanowić zamkniętą całość, opatrzoną pointą.

Po przeprowadzonym konkursie wyróżniono dyplomami następujących laureatów, którzy 27 listopada 2013 roku reprezentowali szkołę w etapie powiatowym w Młodzieżowym Domu Kultury w Sanoku w XIV Konkursie Recytatorskim „Jesienne wierszowanie”:
Szkoła Podstawowa:
  1. Dominika Gretkowska
  2. Anna Gromadzka
  3. Dominika Cichońska
Gimnazjum:
  1. Julia Soszyńska
  2. Iwona Kołomyja
  3. Kinga Bąk
  4.  
Dnia 27 listopada 2013 roku w Młodzieżowym Domu Kultury w Sanoku odbył się powiatowy etap XIV Konkursu Recytatorskiego „Jesienne wierszowanie”:

Mimo bardzo surowej i wymagającej komisji (Kamila Rossmanith – Mackiewicz, Joanna Per – Kłopotowska, Sławomira Woźniak), która na 26 osób w Szkole Podstawowej i 20 w Gimnazjum nie przyznała ani pierwszego, ani drugiego miejsca, ani trzeciego miejsca nasza uczennica Julia Soszyńska uzyskała I wyróżnienie (4 miejsce).
mgr Edyta Pereślucha